NASA missioon loendab potentsiaalselt ohtlikke asteroide

Olga Tihhonova | 23.05.2012

NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) missiooni tulemusena saadi senini parim hinnang Päikesesüsteemis olevatele potentsiaalselt ohtlikele asteroididele. Tulemustes peitub uus informatsioon asteroidide arvu, päritolu ja ohtlikkuse määra kohta.

Potentsiaalselt ohtlikud asteroidid (potentially hazardous asteroids, PHA) moodustavad suure osa Maa lähedastest asteroididest. PHAd ringlevad orbiitidel, mis asuvad Maast kaugustel kuni 8 miljonit kilomeetrit, ning on piisavalt suured, et läbida Maa atmosfääri ja kutsuda esile väiksemaid või suuremaid kahjustusi.

Uusi tulemusi on toonud WISE alammissioon NEOWISE. Projekti käigus uuriti 107 PHAd, mille põhjal tuletati populatsiooni kui terviku omadused. Tulemused näitavad, et on olemas 4700±1500 PHAd, mille diameetrid on suuremad kui 100 meetrit. Senini on nendest leitud 20-30%. Varasemad hinnangud andsid sarnaseid tulemusi, ent ei olnud nii täpsed – NEOWISE andis usaldusväärsemaid väärtusi objektide koguarvule ja suurustele.

Analüüs näitas, et kaks korda rohkem PHAsid asuvad madalama kaldenurkadega orbiitidel Maa orbiidi suhtes kui varem arvati. Selle osa moodustavad asteroidid on mõnevõrra heledamad ja väiksemad kui need, mis viibivad suurema osa ajast Maast kaugemal. Võimalik seletus tulemustele on, et paljud PHAd võisid tekkida Marsi ja Jupiteri vahel asuvast asteroidide vööst pärinevate asteroidide kokkupõrgete tulemusena. Nendest fragmentidest, mis seejärel liikusid Maale lähematele orbiitidele, saidki PHAd.

Potentially-hazardous-asteroids

Uued NEOWISE missiooni tulemused näitavad, et võrreldes varasemate hinnangutega tiirleb palju rohkem potentsiaalselt ohtlikke asteroide orbiitidel, mille tasandid ühtivad Päikese süsteemi tasandiga.

On palju tõenäolisem, et just madalama kaldenurgaga orbiitidel viibivad asteroidid põrkuvad Maaga kokku. Nad on ka lihtsamini kätte saadavad, ning tulevased missiood plaanivad keskenduda just sellele PHAde rühmale.

Asjaolu, et paljud PHAd on heledad, annab informatsiooni nende koostise kohta – nad on suurema tõenäosusega kas kivimilised, nagu graniit, või metallilised. See teadmine on oluline, et hinnata PHAde ohtlikkuse määra Maa jaoks. Koostisest sõltub asteroidi põlemise kiirus atmofääris, mis on üheks määrajaks sellele, kas asteroid jõuab Maani või mitte juhul, kui mõni kokkupõrge peaks aset leidma.

WISE missiooni käigus skaneeriti taevast kaks korda. Peale PHAde kaardistati ka väga heledaid galaktikaid, tähtede tekkepiirkondi – kokku tuhandeid miljoneid objekte. Kuna vaatlused olid tehtud infrapuna piirkonnas, olid vaadeldavad nii heledad kui tuhmimad objektid, mis andis palju ülevaatlikuma pildi kogu populatsioonist. Samuti määrati asteroidide peegeldusvõime.