Leiti väga tume eksoplaneet

Rain Kipper | 16.08.2011

Teadlased leidsid, et 2006-l aastal avastatud eksoplaneedi pind on väga tume. Sellelt peegeldub vähem kui 1% peale langevast valgusest.

TrES-2b.

TrES-2b. Kunstniku ettekujutus tähele lähedasest planeedist. Pilt: David A. Aguilar (CfA)

Eksoplaneet, mis kannab nime TrES-2b, asub tähest umbes viie miljoni kilomeetri kaugusel, võrdluseks Merkuur asub 58 miljoni kilomeetri kaugusel. Niisugusel kaugusel olev täht soojendab planeeti efektiivselt, sealseks temperatuuriks arvatakse olevat üle 1000°C. Nii kuum planeet hõõgub kergelt punaselt.

Väikese peegelduvuse põhjused ei ole täpselt teada, kuid pakutakse kahte põhjust. Planeetidel (näiteks Jupiteril) on suur peegelduvus pilvekihi tõttu. Kuna TrES-2b on väga kuum, siis atmosfäär ja pilved tal puuduvad, mis teeb peegelduvuse väiksemaks. Suurem põhjus võiks peituda keemilises koostises. On leitud, et teatud ained neelavad väga palju valgust, näiteks aurustunud kaalium ja naatrium ning titaanoksiid. Arvatakse, et planeedi pind võib sisaldada neid aineid, kuigi kindel saab olla vaid siis kui uuritakse spektrit. Niisugust planeedilt peegeldunud valguse spektrit on paraku väga raske mõõta.

Eksoplaneeti vaatles kosmoseteleskoop Kepler, mis ongi spetsialiseerunud eksoplaneetide leidmiseks. Kepleri nimekirjas on TrES-2b väga kõrge tähtsusjärjekorraga vaatlusobjekt, niisuguse tähtsusega on vähem kui 1% kõikidest vaadeldavatest objektidest. Avastus näitab, kuivõrd erinevad võivad olla tähtede ümber tiirlevad planeedid.