Võõrad tähed Magalhãesi pilves

Rain Kipper | 25.07.2011

Teadlased uurisid Suure Magalhãesi pilve tähti ja leidsid, et osa neist ei ole sünnipäraselt kohalikud tähed. Arvatakse, et need on pärit Väiksest Magalhãesi pilvest.

Suur Magalhaesi pilv.

Suur Magalhãesi pilv. Ringidega on tähistatud tähtede asukohad, millede kiiruseid mõõdeti. Sinised on lähenevad, punased on kaugenevad. Pilt: Karl Gordon and Margaret Mexiner (Space Telescope Science Institute/AURA/NASA). Compilation by K. Olsen (NOAO/AURA/NSF).

Uuriti kokku 5900 tähte ning leiti nende vaatesuunalised kiirused. Saadi teada, et umbes 5% tähtedest on vastupidise pöörlemisega võrreldes pilve endaga. Kuna ühtepidi pöörleval gaasil ei ole võimalik tekkida teistpidi pöörlevaid tähti, siis need ei saa olla Suure Magalhãesi pilve tähed. Tähtede pöörlemise nö ketas oli suuantud Väikese Magalhãesi pilve poole, mis viitab, et nende päritolu on sealne.

Teadlased uurisid lisaks vastupidi pöörlevate tähtede keemilist koostist. Kuna see ei olnud kaugeltki identne Suure Magalhãesi pilve üldise keemilise koostisega, siis on see veenev lisaargument, et leitud tähed ei ole kohalikud. Keemiline koostis oli piisavalt sarnane väikese pilve omaga, et tähtede päritolu sealseks lugeda.

Modelleeriti ka Suure ja Väikese Magalhãesi pilve liikumist. Selle tulemusena leiti, et nende vahel toimus lähedane möödalend umbes 1.2 miljardit aastat tagasi. Möödalennu tõttu eemaldati väiksemast pilvest osad tähed, mis jäid suuremasse pilve püsima.

Vaatlemine õnnestus seetõttu, et Magalhãesi pilved on piisavalt lähedal, et nende üksikuid tähti näha. Vaadeldi ainult suuri hiidtähti. Infrapuna valguses saadi pildile ka nende kokkupõrkest järele jääv jälg.

Uurimus on oluline veel seetõttu, et annab aimdust missugused protsessid toimuvad galaktiakte omavahelisel interaktsioonil.