Linnutee mõhnast leiti sinised hulkurid

Rain Kipper | 08.06.2011

Hubble kosmoseteleskoobi vaatlustest leiti Linnutee mõhnas populatsioon tähti, mida nimetatakse sinisteks hulkuriteks. Neid tähti iseloomustab suurem heledus ja sinisem värvus võrreldes teiste lähiümbruse tähtedega.

Linnutee mõhn.

Linnutee mõhn. Hubble kosmoseteleskoobi komposiitpilt. Roheliste ringidega on märgitud siniste hulkurite asukohad. Pilt: NASA, ESA, W. Clarkson (Indiana University and UCLA), and K. Sahu (STScI).

Vaatlustest, millega tegelikult otsiti Jupiteri suuruseid eksoplaneete, leiti kokku 42 objekti, mis võiksid olla sinised hulkurid. Autorid arvasid, et 18 neist peaksid kindlasti olema sinised hulkurid. Nende arvude suur erinevus tekib sellest, et tähtede kauguste määramine ei ole väga kindel, ehk ei olda veendunud, kas vastavad tähed asuvad mõhnas.

Sinised hulkurid on objektid, mis asuvad täheparvedes (kerasparved, hajusparved ja nüüdsest ka Linnutee mõhn). Võrreldes teiste parve tähtedega paistavad nad nooremad, kuna niisuguse heledusega tähed oleks selle ajaga oma kütuse ära tarbinud. Tõenäoline põhjendus sellele võiks olla, et tegemist on lähedaste kaksiktähtedega, millest üks annab oma gaasi pidevalt teisele. Seetõttu tähes, mis pidevalt gaasi saab, toimuvad intensiivsemad termotuuma reaktsioonid ning ta paistab heledamana.

Linnutee mõhn, ehk tsentraalne osa, on paik, kus on palju tähti üksteisele väga lähedal. Sellise läheduse ja pideva liikumise tõttu on suur tõenäosus, et tähed nö põrkavad kokku. Kokkupõrke all tuleb antud juhul silmas pidada mitte otsest kokkupõrget, vaid teineteisele piisavalt lähedale sattumist, et nad hakkasid ümber teineteise tiirlema. Kui piisavalt lähedale satutakse, siis on võimalik ka aine ülekanne, millest tekivad sinised hulkurid.

Siniseid hulkureid ei oldud senini leitud, kuna need tähed on haruldased (Hubble kosmoseteleskoobi 180 000 pildistatud tähest ainult 42 võivad olla sobivad) ning seetõttu, et Linnutee ketas varjab osa mõhnast ning lisab omalt poolt heledaid tähti vaatevälja. Avastus võimaldab piirata Linnutee mõhna tähetekke ja evolutsiooni mudeleid.