Avastati seni lühima perioodiga kaksiktähesüsteem

Kadri Tinn | 14.04.2011

Teadlased avastasid kahest valgest kääbusest koosneva süsteemi, mille üks täht teeb teise ümber tiiru 39 minutiga. See on seni vaadeldutest lühima tiirlemisperioodiga kaksiksüsteem. Lisaks arvatakse, et 37 miljoni aasta pärast põrkuvad tähed kokku ja moodustavad uue tähe.

Hiljuti avastatud kaksiktäht asub umbes 7800 valgusaasta kaugusel Vaala tähtkujus. Süsteemi (SDSS J010657.39-100003.3) kuuluvad tähed on vastavalt 0.17 ja 0.43 Päikese massiga ja tiirlevad üksteisest ca 223 000 km kaugusel. Arvatakse, et mõlemad tähed koosnevad heeliumist.

Nende tähtede tulevik on peaaegu kindel. Kuna nad tiirlevad üksteisele nii lähedal, tekitavad nad gravitatsioonilaineid, mis viivad energiat süsteemist välja ja põhjustavad tähtede lähenemise üksteisele, mis lõpuks viib kokkupõrkeni. 100 miljardist Linnutee tähest on teada vaid käputäis ühinevate valgete kääbuste süsteeme. Vastavastatud süsteem saab olema esimene selline süsteem, kus ühinemisel tekib uus täht.

Mõnede valgete kääbuste kokkupõrkel plahvatab süsteem supernoovana. Selleks peaks süsteemi kogumass olema 1.4 Päikese massi. See valgete kääbuste paar pole selliseks plahvatuseks piisavalt massiivne. Selle asemel moodustub uus täht, mis saab energiat heeliumi ühinemisest.

See valgete kääbuste süsteem avastati osana MMT Observatooriumi ülevaateprogrammist. Praeguseks on avastatud tosin varem teadmata valgete kääbuste süsteemi, neist pooled on ühinemas ja võivad astronoomilises lähitulevikus plahvatada supernoovana.