Galaktikate ühinemine pole aktiivsete galaktikatuumade tekke põhjuseks

Rain Kipper | 18.01.2011

Aktiivsete galaktikatuumade helendamine on arvatavasti tingitud aine akretsioonist galaktika keskel olevasse musta auku. Leiti, et akretsiooni põhjuseks ei saa olla varem välja pakutud galaktikate ühinemine.

Aktiivse tuumaga galaktikad ja võrdlusgalaktikad

Vasakul on aktiivse tuumaga galaktikad, parempoolsed galaktikad on võrdlusgalaktikad. Pilt: NASA, ESA, M. Cisternas (Max-Planck Institute for Astronomy)

Galaktika tuumad, mis kiirgavad välja palju rohkem energiat, kui nad peaksid, nimetatakse AGN-ideks (active galaxy nucleus). Selle nähtuse põhjus ei ole täpselt teada. Max Plancki Instituudi teadlased, eesotsas M. Cisternas’ga, leidsid, et selleks põhjuseks ei ole varem pakutud galaktikate ühinemine, mis võiks põhjustada suuremat aine “segamist” ja galaktika kesksesse musta auku paiskamist.

Nad kasutasid andmeid röntgenteleksoobi XMM-Newton vaatlustest (140 aktiivse galaktika pilti) ning võrdluseks Hubble’i Kosmoseteleksoobi COSMOS projektist (1264 mitteaktiivse galaktika pilti) saamaks infot, kui palju AGN-idest on visuaalselt ka ühinemiste tunnustega. Aktiivsed galaktikad on äratuntavad suurest heledusest röntgenpiirkonnas, ühinenud galaktikad tunneb ära segipaisatud struktuuri abil.

Tulemuseks saadi, et 85% AGN-dest ei ole struktuuriliste moonutustega, sama suur osa oli ka moondunud galaktikaid võrdlusgrupis. On võimalik, et eksisteerib teatud ajaline viivitus galaktikate ühinemise ning tuuma aktiivsuse vahel, mille käigus jõuab struktuur taastuda. Cisternas ja teised teadlased uurisid ka seda võimalust ning välistasid selle kolmel põhjusel:

• Paljud AGN-id on ketasgalaktikad, mis viitab, et põhjus ei tohiks olla selline, mis hävitaks terve ketta struktuuri. Tavaliselt hävib galaktika ketasstruktuur põrke käigus.
  • Ühinevates mitteaktiivsetes galaktikates pole märgatud piisavat röntgenkiirgust, et kunagi saaks tekkida AGN. Röntgenkiirgus tekib, kui aine satub musta auku ümbritsevale akretsioonikettale.
  • Ühinevatel aktiivsete tuumadega galaktikatel on liiga vähe pehmet röntgenkiirgust võrreldes mudelitega.

Seega jäävad võimalikeks põhjendusteks teised mehhanismid, näiteks lokaalsed ebastabiilsused galaktiates, molekulaarpilvedega põrked või siis loodelised jõud, mida tekitavad lähedale sattunud galaktikad.