On see komeet või asteroid?

Erik Tago | 27.03.2006

Havai Ülikooli teadlased professor David Jewitt ja tudeng Henry Hsieh avastasid asteroidide vööst Marsi ja Jupiter vahel kolm komeedisarnast taevakeha, mis tiirlevad ümber Päikese nagu asteroidid. Nad nägid 8-meetrise Gemini North teleskoobiga 2005 a novembris vaadeldes, et neist “asteroididest” (Asteroid 11840, 1133P/Elst-Pizarro ja P/2005 U1) eraldub tolmujuga nagu komeedist, millest moodustubki sabatähe saba. Seni peeti neid üsna erinevaiks taevakehadeks ka koostiselt: kui kaugel komeetide pilves (Oort-Öpiku pilv) , mis asub Päikesesüsteemi äärealal, tiirlevad “sabatähed” koosnevad on jääst ja tolmust, siis asteroidid on suured kivid.

Kui osutub, et komeedid ja asteroidid polegi väga erinevad, siis võib asteroidide vöös olla neid rohkemgi. Kõige huvitavam aga, et nii lähedal asuvad komeedid saavad olla maise vee allikaks. Ja ühtlasi ka maise elu tekke “kaassüüdlased”.

Juba ammu on komeete vaadeldud elu võimalike kandjatena, sest peale vee on komeetide koostises lihtsamaid molekule, mis võisid olla elu tekke aluseks Maal.

Märksõnad: , ,