Avastati müstiline võimas pulsar

Stiina Kristal | 18.10.2010

Hiljuti avastati nõrga magnetväljaga ning aeglaselt pöörlev pulsar, mis purskab välja tohutus koguses energiat – omadus, mis varem arvati olevat vaid väga tugevasti magnetiseeritud pulsaritel. Avastuse teinud rahvusvahelise teadlaste rühma arvates on pulsari energiaallikas peidus sügaval selle sisemuses, kirjutab Stiina Kristal Eesti Füüsika Portaalis.

Pulsarid ehk neutrontähed on massiivsete tähtede jäänused. Kuigi nad on tavaliselt kõigest 30-kilomeetrise diameetriga, on nende magnetväljad Päikese omast miljardeid kordi suuremad, vahendab sciencedaily.com.

Kõige ekstreemsemate pulsarite pinnal on magnetväli 50–1000 korda tavapärasest suurem ning nad annavad välja võimsat gamma- ja röntgenkiirgust. Astrofüüsikute arvates on gammakiirguse pursete allikaks nende tugevad magnetväljad.

Teoreetiliste uurimuste kohaselt on pulsarite sisemuses olev magnetväli pindmisest veelgi tugevam, mistõttu tähe pind võib deformeeruda ning ka eemale lennata. Magnetvälja kahanemine viib tähe pinna kuumenemise või osakeste kiirenemise tõttu stabiilselt purskuvate röntgenkiirteni.

Hiljuti pakkusid aga teadlased teadusajakirjas Science ilmunud artiklis välja, et seesama energiaallikas võib töötada ka nõrgemate magnetväljadega pulsarites. NASA Chandra ning SWIFT X-Ray observatooriumites läbi viidud vaatlused neutrontähe SGR 0418 kohta viitavad pindmisest väljast tugevama sisemise magnetvälja olemasolule.

“Me näeme pulsaritele omaseid purskeid ja plahvatusi nõrga magnetväljaga neutrontähel,” sõnas Dr Silvia Zane, üks uurimuse peaautoreid UCL’ist (University College London).

Pulsarid on väga tugeva magnetväljaga ning pööreldes viivad kõrge energiaga osakeste tuuled energiat tähelt ära, sundides tähe pöörlemiskiirust aeglaselt vähenema. Mis muudab SGR 0418 teistest neutrontähtedest erilisemaks on fakt, et erinevalt aeglustuva pöörlemiskiirusega pulsaritest näitas tähe 490-päevane jälgimine, et pöörlemise kiirus ei vähenegi.

“See on esimene kord, kui sellist asja on nähtud ning see leid paneb meid küsima, kust pärineb tähe energia? Hetkel oleme huvitatud ka teadmisest kui paljud teised nõrga magnetväljaga neutrontähed meie galaktikas mingil hetkel niimoodi käituma võivad hakata,” rääkis Dr Zane.

Tähtsaimaks küsimuseks on sisemise ja pindmise magnetvälja tugevuse erinevus. SGR 0418 võib selle küsimuse vastamisel väga kasulikuks osutuda.

Allikas: Mysterious Pulsar With Hidden Powers Discovered