Andromeeda galaktika fotomeetriline mudel

Tartu Observatoorium | 07.02.2011

Varasemas teadusuudises (Teadusuudis nr. 6, 1. detsembrist 2009) kirjutasime sellest, et Tartu Observatooriumi teadlased E. Tempel, A. Tamm ja P. Tenjes uurisid, kuidas paistaks meie naabergalaktika Andromeeda, kui seal poleks kosmilist tolmu. Koostatud mudel võimaldas küll taastada Andromeeda heledusjaotuse, kuid samuti sai selgeks, et tähesüsteemide detailseks analüüsiks ei ole vaatlusandmed piisavalt homogeensed. Seetõttu jätkasime koostöös T. Tuvikesega Andromeeda modelleerimist, kasutades selleks Sloani digitaalse taevaülevaate vaatlusi.

Kosmoloogilisteks vaatlusprogrammideks mõeldud Sloani teleskoop on muuhulgas vaadelnud ka Andromeeda galaktikat. Kuna Sloani teleskoop on hästi kalibreeritud, siis võimaldab see saada homogeenseid andmeid viies erinevas filtris (lainepikkuste vahemikus). Sloani teleskoobi andmed võimaldasid koostada senini suurima lahutusega pildi Andromeeda galaktikast. Pildi kokku monteerimiseks on kasutatud 672 üksikut kaadrit ning täislahutusega pilt on mõõtmetega 11500×37000 ning piksli suuruseks on umbkaudu 0.8 kaaresekundit. Lisaks koostatud ilupilti Andromeeda galaktikast võib lähemalt vaadata aadressilt: http://www.astronoomia.ee/ilupildid/m31/.

Andromeeda galaktika

Andromeeda galaktika Sloani g filtris. Ülemisel paneelil on vaadeldud galaktika ning alumisel on tolmust korrigeeritud galaktika. Foto: SDSS, Elmo Tempel, Taavi Tuvikene.

Saadud Sloani pildid Andromeeda galaktikast olid aluseks galaktika fotomeetrilise mudeli koostamiseks. Kosmilisest tolmust põhjustatud neeldumise korrigeerimiseks kasutasime varasemalt koostatud mudelit ning Spitzeri kosmoseteleskoobi vaatlusi. Eeldasime, et galaktika koosneb mõhnast, vanast ja noorest kettast, tähelisest halost ning tsentraalsest tuumast. Nende viie komponendiga õnnestus saada väga hea kooskõla vaatlusandmetega.

Lõpptulemusena saadud galaktika heledusjaotus erinevates filtrites omab väiksemaid süstemaatilisi vigu kui varasemates mudelites, kus on kasutatud vaatlusi erinevatelt teleskoopidelt ja instrumentidelt. Saadud heledusjaotus võimaldab kitsendada täheevolutsiooni mudeleid ning võimaldab määrata Andromeeda tähepopulatsioonide koostist ning tähetekke ajalugu. Samuti meie mudel ning Sloani vaatlused näitasid, et Andromeeda tolmu koostis on teistsugune kui Linnutees. Saadud tulemust on võimalik kontrollida Herscheli kosmoseteleskoobi vaatlustega, mis võimaldab saavutada Spitzeri kosmoseteleskoobist paremat lahutust.