Linnutee tumeaine halo on nagu lapik rannapall

Elmo Tempel | 07.01.2010

Uurides Linnutee kaaslase, kääbusgalaktika Sagittariuse jälge meie galaktikas, rekonstrueerisid teadlased Sagittariuse trajektoori ning modelleerisid Linnutee tumeaine halo kuju.  Mudelid näitavad, et tumeaine halo, mis ümbritseb meie Linnuteed, on nagu hiiglaslik lapik rannapall. See on esimene kord, kui vaatlustest määrati üheselt galaktika tumeaine halo kuju.

Galaktikaid ümbritsev tumeaine halo moodustab umbes 70 protsenti kogu galaktika massist ning on palju ulatuslikum, kui tähed ja gaas, mis moodustab nähtava osa galaktikast. Nagu nimigi ütleb, on tumeaine halo nähtamatu ning teda ei ole võimalik teleskoopidega otseselt vaadelda. Sellest hoolimata on võimalik tumeainet uurida, kuna ta avaldab gravitatsiooniliselt mõju nähtavale ainele. Kääbusgalaktikad, mis meie Linnutee ümber tiirlevad on lisaks meie galaktika nähtavale ainele mõjutatud veel ka tumeaine halo poolt. Uurides kääbusgalaktikate jälgi Linnutees ning kasutades Newtoni seaduseid, on võimalik uurida tumeaine jaotust meie galaktikas.

Tüüpiliselt kulub kääbusgalaktikal umbes miljard aastat, et teha üks tiir ümber kaaslasgalaktika. Kuna loodeliste jõudude tõttu jätavad kääbusgalaktikad osa oma tähtedest ja gaasist maha, siis on võimalik kääbusgalaktikate trajektoore taastada. Selliseid vaadeldud kääbusgalaktikate jälgi nimetatakse ka tähevooludeks.

Linnutee tumeaine halo

Joonis illustreerib Linnutee tumeaine halo kuju ja orientatsiooni. Päikese asukoht joonisel on märgitud kollase täpikesega. David Law, UCLA

Kasutades vaadeldud tähevoolusid, on Sagittariuse trajektoori ja tumeaine kuju varemgi määratud, kuid siiani andsid vaadeldud tähevoolu osad erinevaid tulemusi. Kuid nüüdseks on leitud mudel, millega on võimalik seletada kogu Sagittariuse tähevoolu. Vastavalt mudelile on Linnuteed ümbritsev tumeaine halo kolmeteljeline. Kolmeteljelised tumeaine halod on täiesti tavalised ning numbrilised simulatsioonid annavad samu tulemusi. Kuid Sagittariuse tähevoolust saadud tumeaine halo lapikus ja orientatsioon olid ootamatud — tumeaine halo oli palju lapikum ning orientatsioon teine kui oodati.

Sagittariuse tähevool on ainult üks paljudest meie galaktikas teadaolevatest tähevooludest. Kui teised tähevoolud peaksid kinnitama Sagittariuse põhjal saadud tulemusi, siis see tekitab uue küsimuse: kuidas meie galaktika sellises tumeaine halos tekkis?

Allikas: Astronomers map the shape of galactic dark matter