Üle kümne aasta kadunud kosmoseaparaat Beagle 2 leiti üles

Kadri Tinn | 16.01.2015

2003. aasta 25. detsembril  sisenes Marsi atmosfääri maandur Beagle 2. Eeldataval maandumisajal ja ka hiljem ei suudetud aparaadiga kontakti luua . Täna, 16. jaanuaril peetud pressikonverentsil teatas Briti Ühendkuningriigi Kosmoseagentuur, et NASA on jäädvustanud maanduri Beagle 2 Mars Reconnaissance Orbiter’i kõrgeresolutsioonilise kaameraga HiRISE.

Beagle 2 on Briti kosmoseaparaat, mille eesmärgiks oli otsida märke elust Marsil. Missiooni meeskonna ootuste järgi oleks maandur võinud Marsil vastu pidada 180 päeva, võimalikuks peeti ka pikendatud missiooni kuni ühe Marsi aastani (687 Maa päeva). Beagle 2 oli üks osa Euroopa Kosmoseagentuuri Mars Expressi missioonist, mis startis Maalt 2. juunil 2003. Beagle 2 saadeti Marsi pinna poole teele 19. detsembril ja pidi plaanide kohaselt kuue päeva pärast sisenema Marsi atmosfääri kiirusega üle 20 000 km/h.

Esimese kinnituse õnnestunud maandumisest oleks Beagle 2 pidanud saatma NASA 2001. aastal Marsi orbiidile saadetud  Mars Odyssey kosmosesondile. Missiooni meeskond tegi korduvaid katseid saavutada maanduriga ühendus nii Mars Expressi kaudu, kui ka Jordell Banki observatooriumi Lovelli raadioteleskoobi abil. Maandur kuulutati kadunuks 2004. aasta veebruaris.

Erinevad kosmoseaparaadid Marsi orbiidil on varasemalt püüdnud leida nii Beagle 2-te ennast kui ka jälgi võimalikust kokkupõrkest.

Kosmoseaparaat leiti planeeritud maandumispaiga, Isidis Planitia lähedalt. Piltide tõlgenduste järgi on Beagle 2 end pooleldi lahti pakkinud – ainult osad päikesepaneelid avanesid. Selleks, et saata andmeid ja saada käske Maalt, oli aga vaja, et raadioantenni katnud päikesepaneelid oleksid kõik korrektselt avanenud.

Kuna sidet aparaadiga pole võimalik saavutada, saab praegu vaid nentida, et Euroopas valmistatud aparaat tõesti jõudis Marsi pinnale ja maandumistehnika töötas.

Beagle 2