Teadlased avastasid uue meetodiga eksoplaneedi atmosfäärist veeauru

Kadri Tinn | 01.03.2014

Astronoomide töörühm eesotsas Alexandra Lockwoodiga Kalifornia Tehnoloogia Instituudist avastasid nn. kuuma Jupiteri tüüpi eksoplaneedi atmosfääris veeauru. Vaatlusi tehti lähis-infrapuna lainepikkustel Echelle spektrograafiga.

tau-boo b

Kunstniku nägemus eksoplaneedist Tau Boötis b.
Pilt: David Aguilar, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Eksoplaneet Tau Boötis b tiirleb kaksiktähe üheks komponendiks oleva F spektriklassi tähe ümber ca 51 valgusaasta kaugusel Karjase tähtkujus. Ta on üks paljudest eksoplaneetidest, mis on hiiglaslikud gaasplaneedid, sarnanedes nii Jupiterile, kuid on väga lähedal tähele. Tau Boötis b teeb tiiru ümber tähe kõigest 79,5 tunniga (3 päeva ja 7,5 tundi), tema mass on umbes 6 Jupiteri massi.

Tau Boötis b oli üks esimesi eksoplaneete, ta avastati juba 1996. aastal. Tähe uurimisel kasutati radiaalkiiruse meetodit – planeedi või tuhmi kaaslase olemasolu määratakse kindlaks vaadeldes, kuidas täht paistab edasi-tagasi liikuvat, seda võnkumist põhjustab kaaslase gravitatsioon. Eksoplaneete on praeguseks avastatud üle tuhande. Mõnel neist on uuritud atmosfääri lähemalt ja on avastatud ka veeauru.

Tau Boötis b vaatlustel põhinev töö on erinev selle poolest, et kasutati uut meetodit. Varasemalt on eksoplaneetide atmosfääre uuritud vaid juhul kui planeet paistab meie vaatesihis liikuvat üle tähe ketta, Tau Boötis aga Maalt vaadates üle ematähe ketta ei liigu.

Lockwoodi töörühm vaatles Tau Boötis süsteemi viiel ööl Hawaiil asuva Kecki teleskoobiga. Nad uurisid lähis-infrapuna Echelle spektrograafiga lainepikkuste vahemikku, kus planeedi atmosfääris oleval veeaurul on kiirgusjooned.

Avastus näitas, et selline lähis-infrapuna meetod on efektiivne ning annab tulevikus võimaluse uurida rohkemate eksoplaneetide atmosfääre. Veeauru avastamine aitab uurida nn. kuuma Jupiteri tüüpi eksoplaneetide tekkimist ja arenemist. Meetodi abil saab hinnata nende eksoplaneetide arvu meie galaktikas, kus on olemas vesi.

Allikad:

http://arxiv.org/pdf/1402.0846v1.pdf (Teadusartikkel)
Pilt: http://scitechdaily.com/images/Astronomers-Detect-Water-in-a-Planet-Outside-Our-Solar-System.jpg