Avaleht Foorum Ajakiri «Vaatleja» Tähistaevas Maailm Õpik Astronoomia Facebookis Astronoomia Twitteris
None

Orioni kosmoselaeva järjekordne etapp valminud

Janet Laidla | 03.02.2014

Orioni Mitmeotstarbeline Meeskonna Sõiduk (Multi-Purpose Crew Vehicle) on järgmine samm mehitatud kosmoselendude suunas. Pärast kosmosesüstikute programmi lõpetamist ei ole Ameerika Ühendriikidel oma kosmoseraketti, mis oleks võimeline viima kosmosesse inimesi. Astronaudid sõidavad Rahvusvahelise Kosmosejaama pardale enamasti Venemaa Sojuz raketiga.

Kunstiku nägemus Orioni kosmoselaevast lähenemas asteroidile. Allikas: NASA

Kunstiku nägemus Orioni kosmoselaevast lähenemas asteroidile. Allikas: NASA

Orioni eesmärgiks on lennata kaugemale kui maalähedane orbiit. Sellega plaanitakse viia kahe- kuni kuueliikmeline meeskond Kuule, asteroididele ja Marsile. Samuti peaks see olema tagavaravõimalus viia meeskondi ja varustust Rahvusvahelise Kosmosejaama pardale. Orioni ehitavad Lockheed Martin NASA jaoks, Astrium ja Euroopa Kosmoseagentuur. Kõiki kolme moodulit, meeskonna moodulit, teenindusmoodulit ja õhkutõusmise avariimoodulit (launch abort module), ehitatakse samaaegselt. Esimesena valmis õhkutõusmise avariimoodul, jaanuaris 2014 valmis teenindusmoodul ning nüüd ootame meeskonna mooduli valmimist. Esimene katsetuslend peaks toimuma juba käesoleva aasta septembris ja mehitamata kosmoselaev saadetakse ümber Kuu plaanide kohaselt 2017. aastal, kuid mehitatud missioone ei ennustata enne 2020. aastat.

Valminud teenindusmoodul hakkab asuma meeskonnamooduli all. Tegelikult valmis moodulist vaid karkass, tulevikus arendatakse seda edasi ning see hakkab sisaldama vee-, hapniku- ja lämmastikuvarusid ning mootoreid, millega on võimalik liikuda kõrgemale orbiidile, põkkuda ja kontrollida kosmoselaeva liikumissuunda. Veebruaris hakatakse testima mooduli valmisolekut testlennuks. Päris mooduli peaks valmis ehitatama Saksamaal asuv ettevõte Astrium koostöös Euroopa Kosmoseagentuuriga. See näitab, et NASA näeb Euroopas tõsist partnerit edasistes kosmosemissioonides.

Õhkutõusmise avariimoodul valmis detsembris. See asub meeskonnamooduli peal ja eraldab selle kogu ülejäänud raketist juhul kui õhkutõusmise ajal peaks midagi juhtuma. Mooduli mootor on võimsam kui see, mis John Glenni 1962. aastal orbiidile viis ja peaks meeskonna õnnetuse korral turvalisse kohta toimetama.

Orioniga liigutakse tagasi Apollo moodulite juurde, kuid võetakse kasutusele mitmeid kosmosesüstikute jaoks tehtud arendusi. Uus meeskonnamoodul on suurem kui Apollo aegadel ja võimaldab suuremaarvulisemal meeskonnal viibida laevas oluliselt kauem. Parandatud on näiteks juhtimissüsteeme, mis võimaldavad ka automaatset põkkumist, mugavamaks ja praktilisemaks on muudetud jäätmekäitlussüsteeme ja loomulikult on kordades võimsamad pardaarvutid. Meeskonnamoodulit on põhiosas võimalik taaskasutada. Disainerid väidavad, et Orion on kümme korda turvalisem kui kosmosesüstik.

Allikad:
NASA http://www.nasa.gov/exploration/systems/mpcv/index.html#.Uu9ZkhCoumA
Astrium http://www.astrium.eads.net/en/programme/mpcv-esm-v15.html
Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_%28spacecraft%29

Märksõnad: ,