Sombrero galaktika: kaks ühes

Robert Matjus | 26.04.2012

NASA kosmoseteleskoop Spitzer demonstreerib käesolevaga, kuidas avalduvad Sombrero galaktika duaalsed „iseloomujooned”. Infrapunases piirkonnas tehtud ülesvõtted näitavad galaktikasisest topeltstruktuuriga ülesehitust, sealjuures nii galaktika ketast kui ümbritsevat elliptilist halo. Siiani paistis Sombrero galaktika olevat vaid kettastruktuuriga.

Galaktika ketas on ühtlasi jaotunud nn. kahte sektsiooni – sisemine komponent, mis koosneb enamjaolt tähtedest ning väga vähesel määral tolmust, ning välimine sõõr, mis kätkeb endas nii tähtede kui ka tolmu olemasolu. Selline kaks-ühes-kompositsioon ei olnud eristund eelnevatelt nähtava valguse piirkonnas tehtud ülesvõtetelt.

Sombrero galaktika (M104) infrapunases piirkonnas

Sombrero galaktika (M104) infrapunases piirkonnas. Allikas: Spitzer Space Telescope.

Euroopa Lõunaobservatooriumi teadur Dimitri Gadotti väidab, et Sombrero galaktika olemusliku käsitluse mõttes tuleb mõelda ühest galaktikast kui kahest erinevast, üksteisega lõimunud objektist. Samas ei pea paika väide, et antud stsenaariumi puhul on tegu kahe galaktika põrkega. Sellisel juhul oleks praegu selgesti eristatav kettastruktuur täielikult hävinenud. Pigem on tõenäoline, et avastatud lisakomponent on kujunenud suurest hulgast gaasist, mis hiivati galaktika struktuuri juba mitu miljardit aastat tagasi.