Haruldane pilk tähetekke algfaasi

Jasper Kursk | 29.03.2012

770 valgusaasta kaugusel Pegasuse tähtkujus asuvas gaasipilves on selgelt täheldatud gaasiklompide kollapseerumist tihedateks tuumikuteks, võimaldades astronoomidel esmakordselt detailselt uurida tähetekke protsessi algfaasi.

Gaasipilve uuriti raadio- ja infrapunalainetes, milleks kasutatud teleskoobid olid vastavalt National Science Foundation’i Green Bank Telescope ning European Space Agency’i Herschel Space Observatory.

Üldlevinud teooria kohaselt tekivad tähed gaasi- ja tolmupilvede gravitatsioonilisel kokkutõmbumisel: esmalt gaasiklompideks, siis tihedateks tuumikuteks ning lõpuks noorteks tähtedeks. Kirjeldatud protsessi üksikasjad on seni teadlastele tundmatud olnud. Üheks probleemiks on tõsiasi, et enamikes vaadeldud gaasikogudes on lähiümbruses küllaldaselt muid tähti, mis võivad mõjutada tähetekkeprotsessi, kas tähetuule või lööklainete kaudu. Üldine väliste mõjutajate puudumine on asjaolu, mis teeb Pegasusest leitud udukogu haruldaseks ning huvipakkuvaks teaduslikuks uurimisobjektiks.

Perseuse tähtkujus avastatud gaasipilv

Perseuse tähtkujus avastatud gaasipilv on pildil kujutatud protsessi teises ja kolmandas järgus, mis vastavalt kujutavad gaasipilve kollapseerumist klompideks ning tuumikute tekkimist. Pilt: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF.

Herschel’i kosmoseteleskoobi abil (Herschel Gould Belt Survey programmi raames) infrapunases võetud piltidel on täheldatud seni nägematuid struktuure, mis arvatakse olevat tähtede tuumade tekkimise eelkäijad. Üks sellistest moodustistest tundub olevat gravitatsiooniliselt seotud, olles nõnda arenguastmelt teistest leitutest kaugemal.

James Di Francesco (University of Victoria, Kanada) sõnul võib olla tegemist täiesti esmakordse tähe tuuma eellase vaatlusega. 100 Päikese massiga gaasipilvest peaks jaguma vähemalt kümne tähe tekkimiseks.