Leiti vastupidavad eksoplaneedid

Rain Kipper | 02.01.2012

Teadlased leidsid, kasutades kosmoseteleskoop Kepleri andmeid, kaks eksoplaneeti, mis on üle elanud ematähe punase hiiu staadiumi.

Kunstniku kujutus kahest eksopleneedidst.

Kunstniku kujutus kahest eksopleneedidst. Illustratsioon: Stéphane Charpinet/Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie in Toulouse, Prantsusmaa.

Kui tavaline täht jõuab hilisesse arengufaasi, siis ta paisub sadu kordi suuremaks. Kui Päike jõuab punase hiiu faasi, siis on ta piisavalt suur, et Maa “alla neelata”. Avastatud eksoplaneedid, KOI 55.01 ja KOI 55.02, on olnud ematähe poolt nö alla neelatud. Tähed, mis on läbinud juba punase hiiu faasi, on väikesed ja kuumad.

Avastamine õnnestuski tänu sellele, et planeete valgustav täht on neile lähedal ja piisavalt hele. Vaadeldi tähe poolt tuleva valguse heleduse muutumisi, mis võivad olla tekkinud kahel põhjusel: planeet peegeldab tähevalgust või täht soojendab planeeti nii, et viimane hakkab kiirgama. Kuna planeet kiirgab rohkem sellelt poolelt, kus on päev ja vähem sealt kus öö, siis niisuguse erinevuse nägemine aitas avastamisele kaasa. On võimalik, et seal tähesüsteemis on veel kolmas väiksem planeet, kuid vaatlusandmeid on vähe selle kinnitamiseks.

Planeedid asuvad ematähele väga lähedal, vastavalt 0.0060 ja 0.0076 aü (0.9 ja 1.14 mln km) kaugusel. Kuna nad on nii lähedal, siis nende tiirlemisperiood on 5.7625 ja 8.2293 tundi. On võimalik, et just nende tiirlemisperioodide eripärasus on muutnud nende orbiidid stabiilsemaks ning aidanud neil üle elada ematähe punase hiiu faasi.

Avastus on oluline, kuna annab aimu, mis juhtub planeetidega tähe punase hiiu faasis ning aitab ka mõista, kuidas planeedid mõjutavad tähe arengut.

Märksõnad: , ,