Avastati uurimisvõimalusi pakkuv planetaarudu

Rain Kipper | 30.07.2011

Amatöörastronoomide poolt avastati planetaarudu, Kronberger 61, mille abil on võimalik uurida planetaarudude teket põhjalikumalt. Eriliseks teeb avastud udu võimalus jälgida seda satelliit Kepleri poolt.

Kronberg 61.

Kronberg 61. Gemini teleskoobiga tehtud ülesvõte äsja avastatud planetaarudust. Pilt: Gemini Observatory/AURA. Pilditöötlus Travis Rector-i poolt.

Planetaarudud on olemuselt vana tähe “viimane hingetõmme”, kui puhutakse eemale osa tähe välisest gaasist ning see jääb eemale helendama. Teadlaste hulgas pole üksmeelt teemal, kas planetaarudud saavad tekkida suvalisest sobiva massiga tähest või peab tal olema lähedal kaksiktäht või planeet. Tihtipeale on niisugused kaaslased väikesed ja raskesti avastatavad. Uurimaks planetaarudude kaaslasi on vaja spetsiaalset teleskoopi, mis tänu Kepleri missioonile on olemas.

Äsja avastatud planetaarudu on hea selle poolest, et see on oma asukohalt ja heleduselt sobiv Kepleri missioonile. Kuna Kepler uurib pika perioodi jooksul tähtede heleduse muutuseid ning kui kaaslane tähe ümber varjutab tähte siis seda varjutust on võimalik tuvastada.

Äsja avastatuga on olemas 2 või 3 Keplerile uurimiseks sobivat planetaarudu, kokku on avastatud umbes 3000 planetaarudu. Isegi kui Kepler avastab nende mõne planetaarudu ümbert kaasalsi ei pruugi see olla piisav tõend, et kõigi planetaarudude jaoks on vaja kaaslasi, kuid samm sellele lähemale siiski.