Tsüklon Saturnil on kestnud juba üle viie aasta

Stiina Kristal | 18.12.2010

Teadlased Baskimaa Ülikoolist on jälginud Saturnil asuvat tsüklonit juba üle viie aasta. Seega on see tsüklon Päikesesüsteemi Hiidplaneetidelt seniavastatutest kõige pikema elueaga. Uurimuse läbiviimisel kasutati Cassini kosmosesondi tehtud pilte, kirjutab Stiina Kristal Eesti Füüsika Portaalis.

,,Tavaliselt tsüklonite eluiga nii pikk ei ole, mistõttu oli väga huvitav leida üks Saturnil, mis on kestnud juba mitu aastat,” sõnas uurimuse peaautor Teresa del Rio-Gaztelurrutia.

Tsüklon Saturnil

Tsüklon Saturnil. Kaks kümnetunnise vahega tehtud pilti, mis näitavad tsükloni kiiret muutumist. Pilt: Cassini ISS/Del Río-Gaztelurrutia et al.

Uurimistühm hakkas tsüklonit jälgima juba 2004. aastal, samal aastal kui Cassini kosmoselaev hakkas Saturnist pilte tagasi saatma. Tsüklon, mille suurus on võrreldav Euroopa kontinendiga, on olnud järjepidevalt aktiivne kuni seniajani. Selle sisemise keerise diameeter on pikem kui 4000 kilomeetrit, kirjutab Sciencedaily.com.

,,Meie vaatlused teevad sellest tsüklonist Päikesesüsteemi Hiidplaneetidel seniavastatutest kõige kauakestvamaks,” sõnas teadlane, märkides ära, et ,,me teame sellistest struktuuridest siiski väga vähe.”

Uurimisgrupp analüüsis tsükloni horisontaalset liigendust, dünaamikat ning selle pilvede vertikaalstruktuuri, samuti loodi matemaatiliste simulatsioonide abil mudel tsükloni sisemisest ringlusest ning selle vastastikmõjust väliste tuultega.

Halva kvaliteediga piltide tõttu on väga raske hinnata sisemise keerise tuuli, kuid teadlastel õnnestus teha kindlaks, et võrreldes tsükloni enda liikumisega pole need väga intensiivsed. Hiiglaslik keeristorm ise liigub kiirusel 245 km/h ning maksimaalne tuulekiirus keerise ääres on ligi 72 km/h.

Võrreldes suure ja pika elueaga antitsükloniga Jupiteril, on Saturni tsüklonil nõrk ringlus, mille omadused on väga sarnased tingimustega selle lähiümbruses.

Teadlased ootavad hetkel 2010. aasta andmeid et näha, millised häiritused on tekkinud viimase aasta jooksul. Cassini andmed avaldabki NASA iga kord ühe aasta tagant.