Suur binokulaarne teleskoop pildistas Beta Pegasit

Indrek Sünter | 09.12.2010

NASA toetusel Grahami mäele ehitatud suur binokulaarne teleskoop tegi oma esimesed pildid tähest Beta Pegasi Pegasuse tähtkujus.

Teleskoop kombineerib kaks 8.4-meetrise nõguspeegliga koondatud valgusjuga, moodustades seni suurima lahutusvõimega teleskoobi.

Suur binokulaarne teleskoop Arizonas

Suur binokulaarne teleskoop Arizonas. Foto: Large Binocular Telescope Observatory.

Uue teleskoobiga plaanivad astronoomid uurida lähedal asuvates tähesüsteemides piirkondi, kus võib leiduda vedela veega Maa-sarnaseid planeete. Kuigi suure binokulaarse teleskoobi interferomeeter Maa-suuruste planeetide leidmiseks otseselt suuteline ei ole, on võimalik selle abil näha Jupiteri-suuruseid planeete ning planeetide tekkele vihjavaid tolmukettaid. Uurimistulemused võimaldavad tulevikus eksoplaneetide missioonide tarvis Maa-sarnaseid planeete leida.

Naabertähesüsteemides “elamiskõlblikku tsooni” uurida võimaldav teleskoop on täienduseks senisele Kecki interferomeetrile, mis leiab tolmu tähtede lähedalt, ning Spitzeri kosmoseteleskoobile, millega vaadeldakse planeete moodustavat tolmu tähtedest kaugemal.

Projekti juhtivuurija Phil Hinz’i väitel aitab suur binokulaarne teleskoop saada parema ettekujutuse tähesüsteemidest ning leida lähedalasuvaid Maa-sarnaseid planeete.

Aastal 2011 plaanitakse suuremat täiendust teleskoobi adaptiivsele optikale. Järgnevad testimine, seadme töökorda seadmine ning alustatakse teadusvaatlustega.

Projektijuhi Tom McMahon’i sõnul on tegemist maailma kõrgeima lahutusvõimega instrumendiga, mille abil ei ole võimalik pildistada mitte ainult eksoplaneete, vaid ka galaktikaväliseid objekte, udukogusid ja galaktikaid.