Hubble paljastas noored tähed vanas galaktikas

Elmo Tempel | 29.11.2010

Senini on arvatud, et elliptilised galaktikad koosnevad peamiselt vanadest tähtedest ning praegusel hetkel neis aktiivset täheteket ei toimu. Uued Hubble’i kosmoseteleskoobi vaatlused aga paljastavad, et ka elliptilistes galaktikates võib toimuda märkimisväärne täheteke, mis on põhjustatud väiksemate kääbusgalaktikate alla neelamisest.

Pildid elliptilise galaktika NGC 4150 tuumast, mis on tehtud lähis-infrapunases valguses, näitavad, et galaktika tuumas on märkimisväärses koguses tolmu ning gaasi. Samuti on galaktika tsentris näha noorte tähtede kogumeid. Täpsem analüüs näitas, et täheteke galaktika tuumas on põhjustatud hiljuti alla neelatud kääbusgalaktikast. Antud vaatlused näitavad, et ka elliptilistes galaktikates võib tänu põrgetele olla tänasel päeval noori tähti.

Elliptiline galaktika NGC 4150

Elliptiline galaktika NGC 4150. All paremas nurgas on toodud lähivaade galaktika tsentrist: tumedamad alad on tolm ja gaas ning sinakad alad on hiljuti tekkinud noorte tähtede piirkonnad. Foto: NASA/ESA.