NASA Fermi teleskoop avastas uue struktuuri Linnutee galaktikas

Teet Kuutma | 29.11.2010

Fermi gammakiirgust detekteeriv kosmoseteleskoop leidis uue struktuuri Linnutees, mida varem pole sellisel kujul nähtud. Tegemist on kahe hiiglasliku mulliga, mis puutuvad kokku Linnutee keskpaiga juures ja ulatuvad 25000 valgusaastat galaktilise põhja- ja lõunapooluse suunas.

Hiiglaslikud gamma-kiirguse mullid Linnutees

Hiiglaslikud gamma-kiirguse mullid Linnutees. Pilt: NASA/DOE/Fermi LAT/D. Finkbeiner et al.

Mullid leiti Fermi Large Area teleskoobi (LAT) andmete töötlemisel. LAT on kõige tundlikum kosmosesse saadetud gammakiirguse detektor.

Põhjus, miks varem pole nii suurt gammakiirguse allikat nähtud on osaliselt kogu taevast kattev gammakiirguse udu. See udu tekib kui relativistlikel kiirustel liikuvad osakesed interakteeruvad valguse ja tähtedevahelise gaasiga Linnutees. Hinnates udu tugevust suudeti see LAT-i andmetest eemaldata ja avastati kaks gammakiirguse mulli.

Teadlased proovivad nüüd kindlaks teha, kuidas selline struktuur tekkida võis. Struktuuri kuju ja kiirguse põhjal arvatakse, et see on tekkinud suure energiahulga kiirel vabanemisel.

Üheks võimalikuks allikaks võib olla meie galaktika keskel asuva ülimassiivse musta augu juurest pärinevad osakeste joad, mis tekivad, kui musta auku langeb ainet. Praegu ei ole Linnutee mustal augul selliseid jugasid, kuid minevikus võisid nad eksisteerida. Nähtud mullid võis tekitada ka gaaside väljavool plahvatusliku tähtekke tulemusena Linnutee keskosas.