Detailne tumeaine kaart galaktikaparvest Abell 1689

Elmo Tempel | 14.11.2010

Astronoomid koostasid detailseima tumeaine kaardi ühest hiiglaslikust galaktikaparvest Abell 1689. Detailse tumeaine kaardi saamiseks kasutati Hubble’i kosmoseteleskoopi ning kosmilise suurendusklaasi efekti. Kosmilise suurendusklaasina toimib Universumis gravitatsiooniläätse efekt, kus kaugemal asuva galaktika valgus on võimendatud lähemal asuva galaktikaparve poolt.

Galaktikaparv Abell 1689 asub meist umbes 2.2 miljardi valgusaasta kaugusel ning parv koosneb ligikaudu tuhandest galaktikast. Tumeainet, mida Universumis on tunduvalt rohkem kui nähtavat ainet, ei ole võimalik otseselt vaadelda. Pildil toodud tumeaine kaardi saamiseks on uuritud gravitatsiooniläätse efekti, mis peamiselt seisneb galaktikaparve taha jäävate galaktikate moonutustes. Uurides täpsemalt 43 tagaplaanil olevat galaktikat, on astronoomid välja arvutanud esiplaanil oleva galaktikaparve massijaotuse.

Saadud tumeaine kaart annab meile uut informatsiooni nii tumeaine enda kui ka Universumit valitseva tumeenergia kohta.

Detailne tumeaine kaart galaktikaparvest Abell 1689

Detailne tumeaine kaart galaktikaparvest Abell 1689. Tumeaine jaotus galaktikaparves on kujutatud sinaka värvusega. Foto: NASA/ESA.

Märksõnad: , ,