Skulptori galaktika infrapunases valguses

Elmo Tempel | 16.10.2010

NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) teleskoobi pildid Skulptori galaktikast (NGC 253) infrapunases valguses.

Skulptori galaktika infrapunases valguses.

Skulptori galaktika infrapunases valguses. Paremal on näha galaktika kolmes erinevas lainepikkuses infrapunases piirkonnas. Vasakul on näha kombineeritud värvipilt. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Punane pilt paremal all näitab galaktika aktiivset külge. Antud valgus on tekkivate tähtede poolt üles kuumutatud tolmu soojuskiirgus, mida on vaadeldud 22 mikromeetrisel lainepikkusel.

Paremal keskel oleval pildil tulevad eriti hästi esile noored tähed, mis on eelkõige koondunud galaktika keskele ning spiraalharudesse.

Sinine pilt paremal üleval näitab tähti igas vanuses ning neid esineb ka igal pool galaktikas.

Skulptori galaktika on oma olemuselt aktiivne galaktika, mis tähendab, et galaktika kiirgus ei pärine suures osas normaalsetelt tähe populatsioonidelt. Väga kõrge tähetekke kiirus galaktika tsentris liigitab selle galaktika ka tähetekke purskega galaktikate hulka. NGC 253 asub meist 10.5 miljoni valgusaasta kaugusel, mis teeb temast meile lähima aktiivse galaktika.

Allikas: The many infrared ‘personalities’ of the Sculptor Galaxy