Veidrate galaktikate müsteerium leidis seletuse

Elmo Tempel | 13.09.2010

Astronoomid andsid esmakordselt seletuse veidratele galaktikatele, mida nende välimuse tõttu kutsutakse “rohelise herne” galaktikateks. Sellised veidrad galaktikad avastati 2007. aastal amatöörastronoomide poolt. Nüüdseks on teadlased välja selgitanud, et sellised tähesüsteemid on erakordselt kompaktsed ning sisaldavad väga vähesel määral heeliumist raksemaid elemente.

Amatöörastronoomid olid esimesed, kes sellised objektid leidsid, klassifitseerides Galaxy Zoo projekti raames galaktikaid. Galaxy Zoo ja Galaxy Zoo 2 projekt võimaldab amatöörastronoomidel ja lihtsalt huvilistel vaadata ning klassifitseerida Sloani digitaalse taevaülevaate (SDSS) käigus saadud galaktikaid. Galaktikate klassifitseerimine annab teadlastele olulist infot galaktikate ja Universumi arengu kohta, kuid kuna galaktikaid on väga erisuguseid, siis ei ole seda võimalik teha automaatselt. Kuna Galaxy Zoo projektis saavad kaasa lüüa kõik, siis see on võimaldanud määrata väga suure hulga galaktikate tüübid.

Igat üksikut galaktikat eraldi vaadates ning klassifitseerides, on astronoomiahuvilised leidnud uue objektide klassi, mida senini ei tuntud. Kuna visuaalselt olid uued objektid väikesed ning rohekat värvi, siis hakati neid kutsuma “rohelise herne” galaktikateks. Teadlased on leidnud, et need galaktikad on väikse massiga kompaktsed galaktikad, kus parasjagu toimub täheteke. Kuna need objektid asuvad meist 1,5 kuni 5 miljardit valgusaastat eemal, siis see viitab, et selline staadium galaktikate evolutsioonis on küllaltki lühiajaline ning haruldane. Lisaks sellele võimaldavad need objektid uurida täheteket varases Universumis uue nurga alt.

"Rohelise herne" galaktikad. Fotol on toodud valik "rohelise herne" galaktikaid.

Tänaseks on leitud, et “rohelise herne” galaktikad on “metallivaesed” – astronoomias kutsutakse kõiki heelimist raskemaid elemente metallideks. Viimane uurimus näitab, et selliste objektide moodustumisel on tähtis roll olnud supernoovade plahvatusest tekkinud lööklainetel.

“Rohelise herne” galaktikad ei ole esimesed objektid, mis Galaxy Zoo projekti raames on huviliste poolt leitud. 2007. aastal leidis Taani kooliõpetaja Hanny van Arkel ühe huvitava objekti, mida nüüd tuntakse Hanny objekti nime all.

Galaxy Zoo projekt on toonud teaduse tavainimestele palju lähemale ning teisalt on võimaldanud teadlastel uurida asju, mida neil varasemalt polnud võimalik.

Allikad:

Viited: