Jaan Einastole anti mainekas rahvusvaheline auhind

Tartu Observatoorium | 16.06.2009

Rahvusvaheline Relativistliku Astrofüüsika Keskus (ICRA, Itaalia) ja sellega seotud teadusinstituutide võrgustik (ICRANet) annavad alates 1985. aastast välja Marcel Grossmanni auhinda märkimaks väljapaistvaid saavutusi teoreetilise füüsika ja kosmoloogia alal.

Marcel Grossmann oli Šveitsi matemaatik, Albert Einsteini klassivend, kes innustas ja õpetas Einsteini kasutama üldise relatiivsusteooria matemaatilise aparaadina kõverate ruumide geomeetriat.

Auhind antakse igal kolmandal aastal, ühele teadusinstituudile ja kahele-kolmele teadlasele. Auhind on väga prestiižne, selle saajate hulgas on näiteks nii Vatikani Observatoorium kui ka mitmed Nobeli preemia laureaadid.

Selle aasta auhind on otsustatud omistada tuntud eesti kosmoloogile, Tartu Observatooriumi vanemteadurile, akadeemik Jaan Einastole, tema teedrajava panuse eest tumeaine ja kosmilise kärgstruktuuri avastamisel ja teadustöö edendamisel ajaloolises Tartu Observatooriumis.

Jaan Einastoga koos saavad auhinna Christine Jones galaktikate ja galaktikaparvede röntgenkiirguse uurimise eest ja Michael Kramer saavutuste eest pulsarite füüsikas. Asutusauhind antakse sel aastal Prantsuse Kõrgemate Teadusuuringute Instituudile.

Auhinnad antakse kätte 12. Marcel Grossmanni konverentsil Pariisis, 12-18. juulil 2009.

Allikas: Jaan Einastole anti Marcel Grossmanni auhind (Tartu Observatooriumi pressiteade)