Orioni Trapetsi heledaim täht luubi all

Taavi Tuvikene | 13.04.2009

Teadusajakiri Astronomy & Astrophysics avaldas suurima lahutusega pildi noorest kaksiktähest Theta1 Orionis C, mis paikneb Orioni Trapetsi täheparves. Pildi saamiseks kasutati ESO VLT Interferomeetrit (VLTI) ja selle külge ühendatud instrumenti AMBER, mis liidab VLT kolme 8.2-meetrise teleskoobi valguse üheks pildiks.

Kaksiktäht Theta1 Ori C on Trapetsi neljast tähest heledaim. Orioni Trapetsi täheparv on lähim massiivsete tähtede tekke piirkond, asudes meist umbes 1350 valgusaasta kaugusel. See annab võimaluse massiivsete tähtede tekkimist detailsemalt uurida.

Ehkki Theta1 Ori C on palja silmagagi nähtav, paiknevad selle kaksiktähe komponendid üksteisele nii lähedal (20 tuhandikku kaaresekundit), et neid ei suudetud kuni 1997. aastani eristada. Kõrge nurklahutus on seega hädavajalik, et kaksiksüsteemi lähemalt uurida. VLTI abil saadud pildi lahutus on 2 millikaaresekundit. Ühendades AMBERi vaatlused viimase 12 aasta jooksul tehtud mõõtmistega, õnnestus teadlastel määrata süsteemi orbitaalperiood (11.3 aastat) ning mass (44±7 Päikese massi). Kaksiktähe ja ühtlasi Orioni tähetekke piirkonna kauguseks saadi 410±20 parsekit ehk ligikaudu 1350 valgusaastat. Mõõtmistulemused on olulised massiivsete tähtede tekkemudelite arvutamisel.

Orioni Trapetsi heledaim täht

Vasakul: Orioni Trapetsi täheparv. Heledaim täht on Theta1 Orionis C, mida pildistati VLT interferomeetriga. Näha on kahest tähest koosnev süsteem. Paremal: Kaksiktähe orbiit (hall joon) määrati 12 aasta mõõtmiste abil (kollased punktid vearistidega). Kollaaž: MPIfR (Stefan Kraus), kombineerides VLTI pildi VLT/ISAAC ülesvõttega (Mark McCaughrean) ja Hubble’i kosmoseteleskoobi (HST) pildiga (John Bally et al.).

Allikas: High-resolution image of the brightest Orion Trapezium star