Postitused sildiga "Tähetorni ring"

Vaata ka Tähetorni ringi lehekülge koos videosalvestuste arhiiviga.

17. jaanuar 2017 kell 18:15–19:30

Võetakse kokku eelmise aasta tähtsamad sündmused ja uudised nii astronoomias kui ka kosmoseteaduses. Vestlusõhtul arutletakse ka alanud aasta võimalike olulisemate märksõnade üle. Vestlusringis osalevad traditsiooniliselt Tartu Observatooriumi töötajad.

• Õhtut juhib tähefüüsika juhtivteadur Jaan Pelt.
  • Uuematest arengutest tähefüüsika vallas räägib teadur Anna Aret.
  • Galaktikate füüsika ja kosmoloogia osakonna vanemteadur Urmas Haud viib meid kurssi galaktikafüüsika vallas toimuvaga ning kõneleb ka vesinikupilvedest galaktikas.
  • Juhtivteadur Enn Saar toob meieni kuumemad teemad kosmoloogia ja kosmograafia vallas.

Astronoomialoengud on kõikidele huvilistele tasuta!

29. november 2016 kell 18:15–19:30

Juhan Kangilaski

“Kohaspetsiifiline kolonisatsioon: Isemajandav elamise üksus Marsil”

Ettekandes kajastatakse ajaloolisi näiteid kolooniate rajamisest ning nn tühjale lehele rajatud linnadega seoses esile kerkivaid planeeringulisi probleeme. Arhitektuurse projekti eesmärk on uurida isemajandava koloonia ellujäämiseks vajalikke tingimusi ning potentsiaalset ajas muutumist ehk adaptiivset iseloomu. Marsi näitel võetakse vaatluse alla üldised siseruumide organiseerimise printsiibid ekstreemsetes keskkondades. Uuritakse, millele tuleb tähelepanu pöörata, et tagada Marsi uurimisjaamas töötavatele teadlastele sobilikud olmetingimused ning jätkusuutlik energiaringlus.

15. november 2016 kell 18:15–19:30

Maarja Kruuse

“Galaktikad – nende kauguste määramine”

Kuulajatele tutvustatakse erinevaid meetodeid, mille abil astronoomid määravad objektide kauguseid meist. Põhjalikumalt tuleb juttu galaktikate kauguste määramisest. Galaktika kauguse teadmine on väga oluline, sest seda teades saame määrata tema teisi tunnuseid.

1. november 2016 kell 18:15

Mare Kõiva ja Andres Kuperjanov

“Üllatavaid fakte Stonehenge’ist ja Aveburyst ning sissevaateid Herscheli elulukku”

Inglismaa kultuurimälestised Stonehenge ja Avebury on viimaste sajandite jooksul äratanud suurejoonelisi hüpoteese nende loomise, vanemate usundikihistuste ja rituaalipraktikate kohta. Mida on tänaseks teada ca 5000 aastat tagasi püstitatud kiviringide kohta? Mida tehakse tänapäeval kiviringide juures? Loengu lõpus esitame sissevaate, kuidas ja missugustes oludes toimusid F. W. Herscheli ja tema õe astronoomilised avastused.

18. oktoober 2016 kell 18:15–19:30

Tõnu Viik

Vladimir Riivese elu ja töö

Loengus räägitakse Vladimir Riivesest kui teadlasest ja isikust. Ettekanne annab ülevaate sellest, kust see eesti astronoomia tippu jõudnud teadlane pärit on ja mida ta oma lühikeseks jäänud eluajal teha jõudis. Juttu tuleb tema uuringutest komeetide ja Päikesesüsteemi väikekehade füüsika alal ja veidi ka sellest, kuidas Tõnu Viik teda oma ülikooliajast mäletab.

4. oktoober 2016 kell 18:15–19:30

Jaak Jaaniste

Komeedid, asteroidid ja muu taevane prügi

Oktoobri astronoomialoengud on pühendatud Eesti astronoomi Vladimir Riivese 100. sünniaastapäevale. Riivese uurimisobjektideks olid komeedid ja teised päikesesüsteemi väikekehad.

Jaak Jaaniste räägib Päikesesüsteemi väikekehadest, nende uurimise ajaloost ning nende osast astronoomilise maailmapildi kujundamisel.

20. september 2016 kell 18:15–19:30

Lea Leppik

“Hagenid, Schwarzid ja tähed”.

Sel augustil etendus Tartu tähetorni õuel teater Vanemuine suvelavastus „Julie ja tähed“, mille peategelaseks oli baltisaksa naiskunstnik Julie Hagen-Schwarz. Tartu Ülikooli muuseumi teadusdirektor Lea Leppik räägib meile mõlemast perekonnast (nii Hagenitest kui Schwarzidest), kelle kultuurilooline tähendus ulatub kaugelt üle Tartu ja Eesti piiride ja natuke ka sellest, kuidas sündmused ajaloolase vaatenurgast kulgesid.

6. september 2016 kell 18:15–19:30

Karl Reinkubjas

ESTCube-2 ja uuemad suundumised kosmosetehnikas“.

ESTCube-1 missioon on edukalt lõppenud ning tudengisatelliidi meeskond tegeleb uute ja põnevate küsimustega. Kuigi ESTCube-2 missioon on alges algusjärgus, oli projektijuht Karl Reinkubjas nõus kergitama pisut saladusloori. Lisaks kuuleme uutest huvitavamatest suundumustest kosmosetehnoloogia arengus.

17. mai 2016 kell 18:15–19:30

Kadri Tinn

Reisimisest meie Galaktikas pöidlaküüdiga ja ilma.

3. mai 2016 kell 18:15–19:30

Kadri Tinn, Janet Laidla

Merkuur üle päikeseketta

Räägitakse Merkuuri üleminekust päikesekettast ja õpetatakse, kuidas seda vaadelda saab.

Jaak Jaaniste

Päikesevarjutusest 9. märtsil Indoneesias.