Avastati kolm eksoplaneeti hajusparves M67

Kadri Tinn | 24.01.2014

Kuueaastase töö tulemusena avastasid teadlased hajusparvest Messier 67 kolm eksoplaneeti, millest üks tiirleb ümber tähe, mis on peaaegu identne Päikesega.

eksoplaneet

Kunstniku nägemus eksoplaneedist hajusparves M67. Pilt: ESO/ L. Calçada

Teadlased eesotsas Anna Brucalassi’ga (Max Plancki Maavälise Füüsika Instituut, Garching, Saksamaa) vaatlesid kuue aasta jooksul 88 tähte Vähi tähtkujus asuvas hajusparves M67, eesmärgiga leida massiivseid eksoplaneete peajada tähtede ümber. Vaatlusteks kasutati põhiliselt Euroopa Lõunaobservatooriumi 3.6 meetrist teleskoopi La Silla observatooriumis Tšiilis, kuid ka teisi.

Et leida märke massiivsetest eksoplaneetidest, kasutati tähtede uurimisel radiaalkiiruse meetodit. Selle meetodi puhul vaadeldakse tähe edasi-tagasi liikumist vaatleja sihis, mis tuleb välja tähe spektrit vaadeldes – meie poole liikudes on spektrijooned nihkunud sinise poole, meist eemaldudes aga punaste lainepikkuste poole. Selline liikumine annab märku planeetidest, mis asuvad tähe lähedal ja on piisavalt suure massiga, et seda gravitatsiooniliselt märgatavalt mõjutada.

Brucalassi ja tema kaasteadlased avastasid vaadeldavas valimis kolm tähte, mille ümber tiirleb planeet. Neist kaks on Päikesega sama tüüpi G spektriklassi tähed YBP1194 ja YBP1514. Kolmas täht S364 on oma arengu jooksul jõudnud peaaegu kogu oma tuumakütuse ära kasutada.

Planeet tähe YBP1194 ümber on massiga vähemalt 0,34 Jupiteri massi ja teeb ühe tiiru tähe ümber ca seitsme päevaga. YBP1514 ümber tiirleva planeedi mass on vähemalt 0,40 Jupiteri massi ja ta tiirleb perioodiga 5 päeva. S364 ümber tiirlev planeet on aga eelmistest palju massiivsem – 1,54 Jupiteri massiga ja teeb ühe ringi ümber tähe 122 päevaga.

YBP1194 on päikesega peaaegu identne, näitajate järgi Päikesele isegi lähemal, kui tähed mida klassifitseeritakse kui Päikese-tüüpi tähed. Seega on YBP1194b esimene planeet, mis on avastatud täheparvest Päikesega nii sarnase tähe juurest.

Töö kaasautor Luca Pasquini (ESO, Garching, Saksamaa) sõnade kohaselt näitavad nende tulemused, et planeedid on hajusparvedes pea sama sagedad kui üksikute tähtede ümber, aga neid pole kerge detekteerida. Pasquini lisab, et uued tulemused erinevad varasematest töödest, mille käigus pole täheparvedest planeeti leitud. Hilisemad vaatlused aga näitavad juba, et planeete leidub ka täheparvedes.
“Me jätkame selle parve vaatlemist, et teada saada, kuidas erinevad tähed, mille ümber on planeete neist, millel planeete pole. Uurime tähtede erinevusi massi ja keemilise koostise poolest.” ütleb Pasquini.

Allikad: