Galaktikate kauguse rekord purustatud: Hubble leidis tõenäoliselt uue kaugeima galaktika

Elmo Tempel | 27.01.2011

Pannes proovile kosmoseteleskoop Hubble võimed, õnnestus astronoomidel vaadelda senini kõige kaugemat galaktikat, mis järjekordselt purustab galaktikate kauguse rekordi. Valgus vaadeldud galaktikalt on tulnud meile 13.2 miljardit aastat (galaktika asub punanihkel 10) ning Universum oli sel ajal ainult pool miljardit aastat vana.

Hubble Ultra Deep Field

Hubble Ultra Deep Field. Paremal on toodud väljavõte piirkonnast, kust leiti senini kaugeim galaktika. Foto: NASA, ESA, G. Illingworth (University of California, Santa Cruz), R. Bouwens (University of California, Santa Cruz, and Leiden University) and the HUDF09 Team.

Nõrk avastatud objekt on tõenäoliselt sinistest tähtedest koosnev kompaktne galaktika, mis eksisteeris umbkaudu 480 miljonit aastat pärast Suurt Pauku, ajal, mil Universumi vanus oli ainult 4 protsenti praegusest vanuses. Vaadeldud galaktika on tõesti väike, sest Linnutee suuruse galaktika jaoks oleks vaja sadu selliseid mini-galaktikaid.

Hubble z10 galaktika

Senini kõige kaugem avastatud galaktika lähivaates. Galaktika asub punanihkel 10, see on ajal, mil Universum oli umbkaudu 480 miljonit aastat vana. Foto: NASA, ESA, G. Illingworth (University of California, Santa Cruz), R. Bouwens (University of California, Santa Cruz, and Leiden University) and the HUDF09 Team.

Kui hilisemad vaatlused kinnitavad galaktika kaugust, siis saab sellest senini kõige kaugem avastatud galaktika. Praegusel hetkel asub spektroskoopiliselt kinnitatud kaugeim galaktika punanihekl 8.6, see on ajal, mil Universum oli umbes 600 miljonit aastat vana.

Üheks oluliseks avastuseks selle galaktika juures on asjaolu, et tähetekke kiirus galaktikates muutub väga äkiliselt nii kaugetes galaktikates. Võrreldes punanihel 10 asuvat galaktikat galaktikatega, mis asuvad punanihkel 8 (Universum on umbkaudu 650 miljonit aastat vana), on tähetekke kiirus kasvanud enam kui kümme korda. See on tunduvalt suurem kasv kui senini arvatud.

Veelgi kaugemate galaktikate (protogalaktikate) avastamiseks on vaja juba infrapunases piirkonnas töötavaid teleskoope. Üheks selliseks saab olema James Webb Space Telescope (JWST), mis on Hubble otsene järglane ning mille peamiseks eesmärgiks ongi galaktikate vaatlemine varajases Universumis. JWST on plaanitud üles saata selle kümnendi lõpus ning siis võime loota juba veelgi kaugemate galaktikate avastamisele.