Geminiidid 2009: selge ilma korral pettuma ei pea

Taavi Tuvikene | 09.12.2009

Geminiidid on üks kõige kenamatest iga-aastastest meteoorivooludest, pakkudes aeglaseid, heledaid ja vahetevahel värvilisi langevaid tähti. Käesoleval aastal on voolu maksimum ööl vastu esmaspäeva, 14. detsembrit, kui tunnis võib näha üle 100 meteoori.

Tavapärasest rohkem langevaid tähti võib aga näha mitmel ööl nii enne kui pärast 14ndat kuupäeva, kui vaid taevas selge on. Sel aastal langeb noorkuu 16. detsembrile, mistõttu ei ole vähimatki kuuvalgust meteooride vaatlemist segamas.

Geminiidid on nime saanud Kaksikute tähtkuju järgi (ladina keeles Gemini), kus asub meteoorivoolu radiant. Geminiidide nägemiseks ei tule aga mitte Kaksikute tähtkuju suunas vaadata, vaid neid on näha üle terve taeva. Radiandi läheduses võib näha lühikesi meteoorijälgi, vastassuunas vaadates on aga näha pikad jäljed, mis meist eemalduvad.

Geminiidid on erandlikud selle poolest, et nende tekitajaks ei ole mitte komeet, vaid asteroid nimega Phaethon. Kuidas Phaethoni orbiidile kosmilist prügi on sattunud, ei ole selge. Võimalik, et Phaethon on “ärakuivanud” komeedi tuum, aga on ka võimalik, et Phaethon on minevikus kokku põrganud mõne teise asteroidiga.

Allikad:

Värske info ja arutelu foorumis: Geminiidid 2009