Esimene kindel tõend kivisest eksoplaneedist

Taavi Tuvikene | 20.09.2009

Astronoomidel õnnestus määrata väikseima teadaoleva eksoplaneedi CoRoT-7b massi, mis on 5 korda suurem Maa massist. Kombineerides selle raadiusega, mis on Maa omast 80% suurem, saame küllaltki Maa-sarnase tiheduse. See on esimene tõend kivise eksoplaneedi olemasolust.

Veebruaris 2009 teatati väikese eksoplaneedi avastamisest tähe TYC 4799-1733-1 ümber. Avastus tehti kosmoseaparaadi CoRoT abil, mis on loodudki planeedivarjutuste vaatlemiseks. Nüüdsest CoRoT-7 nime all tuntud täht asub umbes 500 valgusaasta kaugusel Ükssarviku (Monocerose) tähtkujus, on Päikesest veidi väiksem ja jahedam ning arvatavasti ka noorem, umbes 1,5 miljardi aasta vanune.

Iga 20,4 tunni järel varjutab avastatud planeet oma ematähte: veidi rohkem kui tunniks langeb tähe heledus 1/3000 võrra. Planeet CoRoT-7b paikneb vaid 2,5 miljoni kilomeetri kaugusel oma ematähest ehk 23 korda ligemal võrreldes Päikese ja Merkuuri vahelisese kaugusega. Arvestades väikest kaugust tähest, võib arvata, et tingimused elu tekkeks CoRoT-7b pinnal on kõike muud kui sobivad: tähepoolse külje temperatuuriks hinnatakse 2000 kraadi ja varjukülje temperatuuriks -200 kraadi.

Esialgsete mõõtmistega ei suudetud planeedi massi määrata. Massi saamiseks tuleb mõõta ülitäpselt tähe kiirust, mis muutub perioodiliselt planeedi gravitatsiooni mõjul. Mõõtmist segasid täheplekid, mis pöörlevad CoRoT-7 pinnal 23-päevase perioodiga. Tulemuse saamiseks tehti 70 tunni jooksul vaatlusi Euroopa Lõunaobservatooriumi (ESO) 3,6-meetrise teleskoobiga Tšiilis La Silla mäetipus, instrumendina kasutati suure täpsusega radiaalkiiruste mõõtmise spektrograafi HARPS.

CoRoT-7b massiks mõõdeti 5 Maa massi, mis liigitab selle planeedi Maa-sarnaste eksoplaneetide hulka. Esmakordselt õnnestus aga sellisel eksoplaneedil määrata tihedus, mis viitab kivisele koostisele.

HARPSiga kogutud andmetest leiti, et CoRoT-7 ümber tiirleb veel teinegi planeet, veidi kaugemal ematähest kui CoRoT-7b. Nime CoRoT-7c kandev planeet teeb tähele tiiru peale 3 päeva ja 17 tunniga, kuid erinevalt oma väiksemast vennast ei põhjusta see Maalt vaadates tähevarjutust ja seetõttu ei saa me määrata selle planeedi raadiust ega tihedust.

Allikas: First Solid Evidence for a Rocky Exoplanet (ESO pressiteade)