Uued tõendid tumeaine kohta kääbusgalaktikates

Elmo Tempel | 26.03.2009

NASA kosmoseteleskoop Hubble paljastas uusi tõendeid selle kohta, et kääbusgalaktikad on ümbritsetud massiivsete tumeaine halodega.

Kääbusgalaktikad Perseuse parves

Kosmoseteleskoobiga uuriti lähedalasuvat Perseuse galaktikaparve ning avastati, et erinevalt suurematest galaktikatest, mis on teiste galaktikate gravitatsiooniliste jõudude poolt “lõhki kistud”, on väikesed kääbusgalaktikad säilitanud oma kompaktsuse.

Uuritud kääbusgalaktikad on väga vanad objektid ning nad on Perseuse galaktikaparves olnud juba väga kaua aega. Kui kääbusgalaktikates ei oleks tumeainet, siis selle aja jooksul oleksid teised galaktikad nad juba oma gravitatsiooniliste jõududega “lõhki kiskunud”. Kuna Hubble piltidel on nad endiselt kompaktsed objektid, siis see annab tugeva tõendi selles suunas, et kääbusgalaktikad peavad olema ümbritsetud massiivsete tumeaine halodega, mis “pehmendab” teiste galaktikate gravitatsioonisi jõude.

Tumeaine, mis on teatavasti nähtamatu mateeria vorm, moodustab suurema osa Universumi massist. Tumeaine olemasolu on avastatud tänu sellele, et ta mõjutab gravitatsioonilise külgetõmbe jõu kaudu nähtavat ainet (gaas, tähed, tolm). Kuna tumeainet ei saa otseselt näha, siis tema olemasolu saab tõendada ainult kaudsete vahenditega. Kõige levinum meetod on uurida tähtede ja täheparvede juhuslikku liikumist galaktikates või siis galaktikate enda pöörlemist. Galaktikate pöörlemisest ja tähtede juhuslikust liikumisest saab hinnata kui palju tumedat ainet uuritavas galaktiaks on.

Kuna Perseuse parv on meist väga kaugel, siis ei ole seal võimalik tähtede liikumist mõõta ning tumeaine uurimiseks tuleb kasutada teisi vahendeid. Teadlased on selleks välja töötanud uue meetodi, millega on võimalik hinnata minimaalset tumeaine kogust, mida galaktika peab sisaldama, et ta suudaks vastu panna teiste galaktikate gravitatsioonilistele jõududele.

Kääbusgalaktikate uurimine Perseuse parves on näidanud, et sealsed kääbusgalaktikad sisaldavad suhteliselt rohkem tumeainet kui suured spiraalgalaktikad.

Allikas: Hubble Provides New Evidence for Dark Matter Around Small Galaxies