Kepler on leidnud 26 eksoplaneeti 11 päikesesüsteemis

Ülari Külaots | 01.02.2012

NASA Kepleri missioon on avastanud 11 uut tähesüsteemi kokku 26 planeediga. Need avastused kahekordistavad Kepleri poolt leitud planeetide arvu ning kolmekordistavad teadaolevate tähtede arvu, mille ümber tiirleb rohkem, kui üks planeet.

Avastatud planeetide suurused algavad 1.5kordsest Maa raadiusest, lõpetades Jupiterist suuremate planeetidega. Viisteist planeeti on suuruselt Maa ja Nepuuni vahel. Hetkel pole veel teada, millised neist on tahked, nagu Maa ja millised paksu gaasist atmosfääriga, nagu Neptuun. Planeedid teevad tähele tiiru peale 6st kuni 143 päevaga ning kõik nad asuvad tähele lähemal, kui Veenus Päikesele.

Täht nimega Kepler-33 omab viite planetaarset kaaslast, mis on kõik Maast veidi suuremad ning on lähemal orbiidil, kui Merkuur Päikesele.

„Enne Kepleri missiooni, teadsime umbes 500st eksoplaneedist,“ teatas Kepleri programmi teadlane Doug Hudgins. „Peale kahte aastat rusikasuurust taevalapi uurimist, on Kepler avastanud üle 60 planeedi ning üle 2300 planeedi kandidaadi. See ütleb meile, et meie galaktika on täis erinevate suuruste ja orbiitidega planeete.“

Kepler on Maad jälitavas orbiidis ümber Päikese ning vaatab oma 0.95meetrise läbimõõduga teleskoobiga Luige ja Lüüra tähtkujude suunas. Ta vaatesse jääb umbes 4.5 miljonit nähtavat tähte, millest uuritakse 156 000. Kepler tuvastab planeedikandidaate, mõõtes korduvalt enam, kui 150 000 tähe heleduse muutust, et leida planeete, mis tähe eest mööduvad. Kui planeet möödub tähe eest, siis heidab ta varju Maa ja Kepleri suunas.

Tihedates tähesüsteemides põhjustab planeetide omavaheline gravitatsiooniline tõmme mõne planeedi kiirenevat või aeglustuvat liikumist ta orbiidil. See kiirendus põhjustab orbitaalperioodi muutust. Kepler tuvastav seda efekti, mõõtes perioodide erinevust. Tänu sellele mõõtmistehnikale, saab planeete tuvastada märksa kiiremini, kui varem.

„Viis, mil kinnitati planeetide olemasolu Kepler-33 ümber, näitab, et meetodi üldine usaldatavus on kõrge,“ ütleb Jack Lissauer NASA uurimiskeskusest.