Tähtede vahel põrkavad planeedid

Anne-Mai Pall | 21.02.2012

Lähedaste kaksiktähtede vahel võib olla toimumas miljoneid aastaid kestev gravitatsiooniline ping-pongimatš, väidavad Cambride’i ülikooli teadlased.

Üldiselt nõustutakse, et planeete on võimalik tähesüsteemist välja heita, eriti varajase kaootilise perioodi jooksul süsteemi elus, kui planeedid stabiilseimate orbiitide pärast tõuklevad. Hiljuti on eksoplaneete leitud kaksik- ja isegi kolmiktähesüsteemidest ning uues uurimuses näitavad Cambridge’i ülikooli Astronoomiainstituudi teadlased Nickolas Moeckel ja Dimitri Veras, et ühe tähe orbiidilt välja heidetud planeet võib sattuda selle tähe kaksiku süsteemi. Veel enamgi – planeet võib hakata tähtede vahel „põrkama”, andes seletuse mõningate eksoplaneetide kummalistele orbiitidele.

Moeckel seletab, et selle fenomeni tekkeks on vajalikud kaks võtmetingimust. „Esiteks peavad tähed olema piisavalt kaugel, et mitte mõjutada planeetide teket teineteise ümber,” ütleb ta, rõhutades, et olukord on täielikult erinev hiljuti avastatud Tatooine’i-laadsetest planeetidest, kus planeedid tiirlevad lähestikku asuvate tähtede korral kaksiktähesüsteemis mõlema ümber. „Teiseks on vajalik, et tähe ümber oleks mitu planeeti. Orbiidi ebastabiilsuseks, mis viib põrkefenomenini, on vajalik, et kaks planeeti satuksid teineteisele väga ligidale. See toimub kiiremini ja lihtsamalt paljude lähestikku asuvate planeetide korral.”

Uutes arvutimudelites leiab põrkeefekt tavaliselt aset tähtede vahel, mis on teineteisest kaugusel 6 kuni 25 teepikkust Päikesest Pluutoni. Kuni 85% väljaheidetud tähtedest teevad vähemalt ühe reisi läbi kaaslastähe mõjuala ja 45%-75% põrkuvad korduvalt, sõltuvalt mõlema süsteemi algsetest orbitaalparameetritest.

„Planeet, mis hakkab põrkama, lõpetab harva oma esialgses planeedisüsteemis, kuid kui see juhtub, siis mõne teise järelejäänud planeedi arvelt, mis omakorda heidetakse süsteemist välja või toimub selle kokkupõrge tähe või planeediga,” ütleb Moeckel. „Kui põrkumine algab, lahkub planeet üldiselt lõpuks kaksiktähesüsteemist.”

See planetaarne ping-pongimäng kestab kuni miljoni aastani ja võib tipneda tähtedevahelise planeetidevahetusega. Niivõrd kõikuvate orbiitide korral on elu võimalikkus nendel planeetidel mõeldamatu – temperatuurid kõiguvad kõrvetavkuumadest, kui planeet tähe lähedusse satub, kuni jäiselt külmadeni, kui see tagasi kosmosesse heidetakse.

Mis puutub näidetesse selle kohta jätkuvalt kasvavas eksoplaneetide andmebaasis, ütleb Moeckel: „Meil pole veel piisavalt vaatlusandmeid looduses esinevate süsteemide kohta, mis simulatsioonidega ühtiks, et piisavalt head hinnangut anda. Me võiksime näha planeeti põrkeprotsessis, kui me oleks võimelised täpselt mõõtma kõiki kaksiksüsteemi osi, eriti kui märkame planeeti asumas kahe tähe vahel.”