Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

Millist teleskoopi või binoklit osta? Mida teleskoobiga vaatlemisel silmas pidada? Millist lisavarustust/arvutiprogramme kasutada? Kuidas teleskoopi ehitada?

Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 26 Mai 2010, 01:53

MON2 teemas käinud arutelu asjade isetegemisest andis mõtte jagada oma kogemusi monteeringu ja okulaaride transpordikohvrite ehitamisel. Või õigem oleks öelda - kohaldamisel.

Väga hea hinnaga sobiva suurusega kohvrid leidsin Lasnamäel, Tähesaju Citys värskeltavatud Bauhaus-ist.
Komplekt kolmest kohvrist, mis olid nagu Matrjoškad üksteise sisse pakitud, maksis ainult 349 krooni ehk ca 116 kr tükk.
Kohvrid on alumiiniumraamiga, nurkadest tugevdatud. Seinad on MDF sarnasest materjalist, mis väljastpoolt kaetud alumiiniumplekiga ja seestpoolt vooderdatud pehme sametise polsterdusega.

Pilt

Lasin lõigata sinna sisse sobivas mõõdus poroloonist sisud. Valisin kõige kõvema (ja seega ka kõige vastupidavama) saadaoleva porolooni (tavaliselt on see tumehalli värvi).

Kuidas porolooni sisse auke lõigata? Kõige lihtsam on murtavate teradega n.ö. kipsinuga. Võimalikult uus ja terav. Paraku on sellega keerulisemate kontuuride ja eriti ümmarguste avade nüsimine üsnagi ebatäpne ja jätab sakilise jälje, seega otsisin teisi mooduseid. Saagida ei saa, kuna hammastega tera hakkab porolooni rebima ja servad jäävad narmendavad. Garaazis otsiva pilguga ringi vaadates tuli meelde, et tikksae terade komplektis oli spetsiaalne ilma hammasteta nuga "pehme materjali" lõikamiseks (Boschi tähistuses T113A Special Soft-Material". Järgneval pildil kõige ülemine.)
Proovisin, sirget joont lõikas väga ilusasti, kuid 1.25" okulaari aukude lõikamiseks oli tera liiga lai ja augud kippusid lopergused-nurgelised tulema.
Järelikult tuleb sobiv tera ise teha. Toorikuks valisin võimalikult pika ja peenikeste hammastega tera (pildil keskmine), mille käiasin hambad maha ja tera poole kitsamaks ning siis teritasin ära (pildil alumine). Edasine oli juba kannatliku nokitsemise tulemus. Alguses ühe tüki peal harjutad, märgid markeriga augud ette ja aeglaselt saed poroloonile erilist survet avaldamata.

Pilt

Tulemus on järgmine:

Okulaaride kohver mõõduga 380x260x120mm
Sisse mahub hetkel kuni kuus 1.25" okulaari või Barlow läätse, laserkollimaator, TAL2 8x50 otsija ja selle varjuk, okulaarihoidik ja niitrist.

Pilt

Pilt

Monteeringu kohvris (460x330x160mm) leidsid endale koha ka mootorite kaugjuhtimispult, patareipakk ja teleskoobi vastukaalu varras. Vastukaalu ennast ei hakanud kohvrisse mahutama, kuna muidu oleks sisu liiga raskeks läinud. Mootoritega Bresseri MON2 ja 8x D mõõdus patareid kaaluvad ise omajagu.

Pilt

Pilt

PS. väidetavalt saab porolooni ka kuuma traadiga lõigata. Takistustraat pingutatakse või riputatakse vastava rakise külge ja lastakse madalapingeline vool läbi. Lõikamiskiirus peab temperatuurile vastama ja ühtlane olema, vastasel korral hakkab poroloon kärssama. Avade tegemiseks tuleb traat lahti võtta, läbi porolooni torgata ja uuesti rakisesse kinnitada.
Mina ei hakanud selle tehnoloogiaga jamama, kuna selle ettevalmistus oleks piisavalt tülikas olnud.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 26 Mai 2010, 03:41

Ahjaa, peaaegu oleks unustanud. Ülalnähtud kohvrisisud on tehtud mitmest omavahel kokkuliimitud poroloonikihist, kuna 3D lõikamist just tikksaega ei tee.Liimimiseks kasutasin spetsiaalset aerosoolpudelist pihustatavat liimi "Palty Heavy Duty Adhesive". Mina ostsin seda kunagi poroloonitootjalt Recticel (endine Univa), aga ehituspoodides ja Noores Tehnikus peaks samuti analoogseid polstrite, vahtmaterjali ja tekstiili liimimiseks sobivaid spray-liime olema. Tavalist vedelat liimi on väga raske poroloonile peale kanda, kuna viimane kipub lahusti toimel kiirelt sulama ja deformeeruma.

Pilt
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas mart » 26 Mai 2010, 10:55

Igati väärt info. Ma olen sellest juba tükk aega mõelnud. Nüüd on hea võimalus see ära teha. Tänud!

Järgmine "teeme ise" projekt on mul juba planeeritud. See oleks pehmendusega kandekott OTA'le. Midagi sellist: http://www.astroshop.eu/carrying-bags/g ... ---/p,4351
Kui kellegil on kogemusi või juhiseid, siis loeks neid huviga. Eraldi teemas muidugi ;)
mart
 
Postitusi: 326
Liitunud: 21 Märts 2010, 12:53

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas greeny » 26 Mai 2010, 11:44

Aga see on juba väärt info. Tubli töö vlt. Väga kena vaadata.
greeny
 
Postitusi: 36
Liitunud: 06 Veebruar 2010, 15:39

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 26 Mai 2010, 19:33

mart kirjutas:Järgmine "teeme ise" projekt on mul juba planeeritud. See oleks pehmendusega kandekott OTA'le.


On Sul midagi konkreetset valmis vaadatud? Teed ise või tellid rätsepatöö?

Neid tellimuse peale pehmete kandekottide valmistajaid on mitmeid. Sõber, kes heli- ja valgustehnika rendiga tegeleb, tellib neid pidevalt. Nii polsterdusega kui ilma. Vihma (õigemini pritsmekindel) materjal, kvaliteetne lai tõmbelukk, põhja all käivad kummist või metallist jalad, kanderihmad on laiemast koormarihma sarnasest materjalist. Täpne hind selgub muidugi tellimise käigus, aga mingid prožektorikotid, kuhu 2 tk. sisse mahtus olid nt. suurusjärk 500kr. (400kr + käive)

Teleskoobikoti juures tuleb tähelepanu pöörata veel sellele, kas seda on kavas kanda käe otsas või üle õla. See määrab rihma pikkuse ja asukoha. Kuna peegliots on raskem, tuleb rihm rohkem selle otsa poole kinnitada, et kandes kott tasakaalu jääks.
Teine küsimus on veel see, kas OTA on plaanis kotti paigutada koos monteerimisrõngastega või ilma. Esimesel juhul tuleb nende jaoks täiendavat ruumi jätta (keerukam koti kuju!), arvestades veel, et rõngad ei pruugi alati sama koha peal olla. Kui rõngad iga kord maha keerata, saab küll koti kompaktsemaks, aga siis on ka rõngaste jaoks mingit eraldi transpordikohta või kotti vaja. Mida vähem erinevaid lahtiseid pudinaid, seda parem.
No ja toru küljes oleva fokusseerija jaoks peaks ka kotile väikese väljaulatuva "soki" planeerima.

Hmmm. Kui kõik need soovid ja vigurid rätsepatellimusse kokku arvestada, siis võib see hind suurusjärk tonni kanti tulla.
Ise sellist paksemat-tugevamat materjali koduse õmblusmasinaga ei lase kokku ka ja käsitsi on üsna ropp töö.

Võib-olla oleks mõistlikum hoopis paksemast vineerist täpse mõõduga kast teha. Nurkadesse liimida sissepoole tugevdusliistud ja polsterduseks poroloon. 1.5x1.5m leht niiskuskindlat 18mm vineeri ca maksab ca 5 sotti ja sellest tuleb heal juhul kaks kasti välja.
Rihmad-hinged-jalad-lukud tuleb juurde arvestada.

Sul Mart oli mäletamist mööda samuti TAL2, Kui tegemiseks või tellimiseks läheks, siis oleks mõistlik juba mitu tükki korraga ette võtta. Palju meil siin foorumis ilma tramspordikotita 150mm/1200mm Newtonite omanikke veel on?
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas Tõnis » 26 Mai 2010, 21:43

Hehee.. lõpuks saab OTA jaoks umbes samasuguse kasti, nagu TAL2-l. St. sellise, mida tuleb kahe mehega transada :-p

Raivo Heina poolt AHHAA-keskusele kingitud 14" Meade LX200 on justnimelt poroloonist raamistikus/kastis. Raamistikku kantakse AHHAAs spetsiaalselt selle jaoks tehtud kanderaami abil :D Muideks, see poroloonist raam on tehtud ca 5cm paksustest kokkuliimitud kihtidest ja koosneb tegelikult kahest poolest. Ja on seejuures veel päris tugev kah.
Tõnis
 
Postitusi: 421
Liitunud: 09 Veebruar 2006, 02:06
Asukoht: Tõravere / Tartu

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 26 Mai 2010, 22:06

Tõnis kirjutas:Hehee.. lõpuks saab OTA jaoks umbes samasuguse kasti, nagu TAL2-l. St. sellise, mida tuleb kahe mehega transada :-p


TAL2 originaalkasti probleem on esmalt suuruses ja selles, et peale otste ei ole kusagilt kinni võtta.

Ruutmeeter 18mm vineeri kaalub suurusjärk 8kg/m2. Ülalviidatud toru mahutamiseks kulubki 1.3m x 0.2m x 4 külge = ca 1m2.
Otsad, tugevdusliistud ja furnituur külge tuleb ehk 10 kg. TAL2 toru on 8.5kg.

Vineerkasti eelis on see, et see kaitseb ka reaalselt OTA-d löökide ja teiste esemete raskuse eest, ehk siis võimaldab teleskoopi rahulikult koos muu matka- või reisivarustusega pagasnikusse laduda. Riidest kast kaitseb põhimõtteliselt ainult teleskoobi viimistlust ja mõnevõrra takistab pagasnikus veeremist, midagi raskemat sinna peale ei kannata panna.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 26 Mai 2010, 23:02

Valmiskotte on mõtet vaadata ka matka- ja sporditarvete osakonnast. Mäletamist mööda maksis nt. 3 paari mahutav suusakott suurusjärk 3xx krooni ja õngeritvade kott ca 5xx krooni. Polsterdust küll ei ole, aga tassimiseks ikkagi parem, kui lihtsalt toru kaenlasse võtta.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas mart » 27 Mai 2010, 12:23

TAL2 puust kast (mis on muide meistriteos igas heas mõttes) tuli koos toruga aga seda üksi ei tassi. :)

Sõber, kes heli- ja valgustehnika rendiga tegeleb, tellib neid pidevalt.

Ehk sa küsid, kus kohast ta neid tellib ja saadad mulle kontakti?

Tegin eile isegi paar lõiget valmis. Disaini (lõiget) ma keerukaks ei ajanud, monteerimisrõngad ja fokusseerija jäävad toru külge ja kott võiks olla piisavalt suur, et need sinna sisse ära mahuvad. Kott on kindlasti polsterdatud ja rihmade asukoht on mul ka enam-vähem paigas. Ma kasutaks seda sellistele äkkvaatlustele minekul (liituge listiga, keda teema huvitab). Kast on siis abiks, kui on mingi pikem matk plaanis.

Palju meil siin foorumis ilma tramspordikotita 150mm/1200mm Newtonite omanikke veel on?


Neid võiks tõesti mitu tükki tellida.

Lgp. adminn, ehk saaks ka selle teema juppideks lõigata :)
mart
 
Postitusi: 326
Liitunud: 21 Märts 2010, 12:53

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas vtl » 27 Mai 2010, 17:43

mart kirjutas:TAL2 puust kast (mis on muide meistriteos igas heas mõttes) tuli koos toruga aga seda üksi ei tassi. :)


Ma tean, mul on samasugune kast. Selle kasti ainus mõte oleks siis, kui oleks TAL-i statiiv, mida sama kasti sees kaasa tassida. Lihtsalt OTA jaoks on kast liiga suur ja ei mahu sellisel kujul ka enamike autode pagasnikusse. Ise tõin koju universaaliga allalastud istmetega.
Samas TAL2 toru ise mahub pagassi ilusti. Riidest kotis või *täpselt* mõõdu järgi tehtud vineerkastis-torus samuti.

mart kirjutas:
Sõber, kes heli- ja valgustehnika rendiga tegeleb, tellib neid pidevalt.

Ehk sa küsid, kus kohast ta neid tellib ja saadad mulle kontakti?


Pole veel ise kontakti saanud, aga kui tuleb, annan teada.

mart kirjutas:Tegin eile isegi paar lõiget valmis. Disaini (lõiget) ma keerukaks ei ajanud, monteerimisrõngad ja fokusseerija jäävad toru külge ja kott võiks olla piisavalt suur, et need sinna sisse ära mahuvad. Kott on kindlasti polsterdatud ja rihmade asukoht on mul ka enam-vähem paigas.


Ma kaalusin kõigepealt tükk aega, kas 8x50 otsijat võtta transpordiks maha või mitte. Kuna korduva mahavõtmise-pealepanekuga ta oluliselt paigast ei läinud, siis otsustasin okulaarikohvrisse otsija jaoks eraldi koha reserveerida. Transpordikoti tegemine ilma otsijata on oluliselt lihtsam.
Samuti on mõtet torust väljaulatuvate osade vähendamise huvides võtta maha okulaarihoidik. Ca 5cm tuli kohe vähemaks.
Lõpuni sissekeeratud fokusseerija ulatub ca 6cm välja, rõngad kõige laiemast kohast 5cm.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: Transpordikohvrid monteeringule ja okulaaridele

PostitusPostitas jan » 06 Juuni 2010, 01:36

Kuna minu Megrez 72 OTA-l polnud kandekohvrit, siis kohandasin selleks ühe sarnase kohvri. Detailide (OTA, 90-kraadine 2" peegel ja okulaar) fikseerimiseks/pehmendamiseks kasutasin teleskoobiga kaasnenud vahtplasti, kus olid ettenägelikult juba olemas väljalõiked eraldi soetatavale okulaarile ja seniitpeeglile. Kuna vahtplast on kohvri sisemõõtudest väiksem, fikseerisin selle ühtepidi kohvri teisaldatava vaheseinaga. Lisaks hoian selles kohvris monteeringu peenliikumiskruvide hoobasid.

Ülejäänud monteering käib mul ühes kolmjala ja ekvatoriaalpeaga ilma igasuguse täiendava kaitseta auto pagasiruumi (selles suhtes peab midagi ette võtma).

Pilt
Pilt
jan
 
Postitusi: 7
Liitunud: 01 September 2006, 22:15


Mine Teleskoobid ja tehnika

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist